اگر مبلغ پرداختی برابر با ارزش دریافتی باشد مشتری ناراضی نیست،اگر ارزش دریافتی بالاتر از ارزش مبلغ پرداختی باشد مشتری راضی است.این سه مورد جزء بدیهیات عالم تجارت هستند.برای اینکه مشتریان نسبت به برند ما وفادار شوند 7 کار را باید انجام دهیم:

 

1- بازار هدف خود را به دقت انتخاب کنید.

2- با ارزش ترین مشتریان خود را انتخاب کنید.

3- مشتریانی که میتوانند ارزش بیشتری را ایجاد کنند شناسایی کنید.

4- یک فرهنگ ارائه خدمات ارتباط مدارانه به وجود آورید.

5- بدانید که چه نوع رفتاری باعث وفاداری مشتری میشود.

6- بدانید که مشتری مایل است چه ارزشی را از محصول یا کالای شما دریافت کند.

7- یک خانواده (گروه) مشتریان علاقه مند بوجود آورید.

 

�دکتر بلوریان تهرانی�

7شاخص اندازه گیری رضایت مندی مشتری

1- تکرار خرید

2- معرفی برند به دیگران

3- دفع در برابر بدگویی ها

4- مقاومت در برابر بازاریابی برندهای دیگر و به خصوص برند های رقیب

5- تحمل نارسایی های کوچک

6- تحمل افزایش قیمت

7- ارائه مشاوره جهت بهبود کیفیت و خدمات برند

 

�دکتر عبدالله ستوده�

چه انتظاراتی از مشتریان رضایتمند میرود؟

     امروزه در رسالت سازمانی (مرامنامه) بیش از 65 درصد شرکت های دارای برند جهانی عبارت رضایت مشتری قبل از کیفیت محصول و حتی تحقیق و توسعه عنوان شده است که این خود حاکی از اهمیت مشتری گرایی در بازار امروز است.امروزه حتی در آخرین مندرجات آیین نامه ISOها طریقه شناسایی رضایتمندی مشتریان درج شده است که این خود باعث اهمیت مضاعف شناسایی رضایت مشتری در درون شرکت ها و سازمان ها برای بقاست. وجود مشتریان رضایتمند فواید زیادی برای سازمان ها دارد امروزه از مشتریان رضایتمند انتظار میرود که:

- برای مدت زمان طولانی تری در گروه مشتریان سازمان شما قرار بگیرند.

- با انتشار پیام کلامی مثبت درباره سازمان به سایرین (مشتریان بالقوه)موجب افزایش علاقه مندی آنان برای استفاده از محصولات سازمان مورد نظر باشند.

- برای برخورداری از محصولاتی که به بهترین صورت احساس رضایتمندی انان را تقویت میکندسهم خرید خویش را از سازمان مورد نظر افزایش دهند.